Thursday, April 15, 2010

Again! Yosha!

SAL~!! (tukar panggilan nama sebab cam tak syok lak rasa panggil ko Ina). Lagi sekali buat kali ke2 aku dapat kepujian dari lecturer mengenai presentation aku~!!! *muka bahagia + gembira* Kali ni present pasal 'business idea' lak.

Hoho, ingat lagi kali pertama dipuji oleh lecturer semasa sem1 dulu. Waaah, memang masa tu rasa bahagia & gembira yang amat hingga tak terkata. Masa tu presentation apa ek, oh ni, 'storyboard'. Buat cerita pasal "Becoz of U, SMS". Idea ni bkn milik aku, tapi aku telah buat sesuatu yang lain daripada yang lain. Apa dia? Ha! Aku tambah sedikit sesuatu yang tak dijangkakan orang lain include lecturer. Yakni, storyboard tu, eh tak, cerita tu aku jadikan dalam bentuk video. Alah tapi video yang sungguh simple je. Guna movie maker je. Bukannya video yang canggih-manggih guna flash/adobe premier pro tu. Ni semata-mata takmo kasi presentation jadi hambar. Itulah sebabnya aku tambah buat video daripada storyboard tu. Tu memang 1st timelah aku dipuji oleh tenaga pengajar. Masa sekolah dulu mana ada dowh~ Ingat lagi ayat2 lecturer tu sampai sekarang, salah 1 nya adalah, "You've much effort doing on this" "Sehingga saya pun tak sangka yang kamu akan buat lebih daripada apa yang saya harapkan" (^_^)

Tu cerita sewaktu sem1. Ni lak, yang terkini. Hmm, dah 2 setengah sem gak lah aku tidak merasa mende ni hinggalah hari ni dapat merasanya balik. Kenapa? Sem2 takde presentation yang menarik untuk dibuat lebih, dan sem3 lak.... ada masalah teknikal.

Ha! Business idea ni pergh~ boleh tahan payah gak nak buat. Ambil masa dalam 2 minggu kot baru idea yang bernas kuar. Yolah, encik nak bisnes yang berkaitan dengan IT environment. Mula2, plan nak buat jualan online. Ni member yang bagi cadangan. Pastu aku cadangkanlah jual burger sebab tak pernah dibuat orang lagi jual burger melalui online. Tapi aku tak ambil serius sangat dengan plan ni sebab dalam kepala otak ni masih mencari-cari idea yang betul2 buat aku rasa puas dan serius dengannya. Yelah, barulah ada semangat nak buat an. So, bila hari pertama presentation tu [kitorang nya group tak buat 1 hapak pun lagi xD], adalah sesetengah yang dah present. Tapi mostly tengok macam tak memuaskan puan ah (gantikan en. Halim yang tak dapat datang). So, puan pun bagilah contoh sikit macam mana bisnes idea ni. Then dari situlah, terpetiknya idea dari otak aku ni.

Apakah bisnes idea yang ku buat? Hehe *grinned* Syarikat ku yang bernama 'IMPERIALISME CORP.' mengeluarkan produk2 -> game, digital comic, kartun animasi, movie in CGI mode, original soundtrack, dan merchandises. These products based on our project -> "FINAL CONQUER". Bunyi cam cilok daripada syarikat SQUARE ENIX nye idea je an. Ya, I'm admit it but I change its theme. Yang derang lebihkan kepada dunia2 fantasy an, tapi aku nya ni lebihkan kepada dunia sebenar yakni dunia sejarah Tanah Melayu & Islam.

So, tadi bila dah habis present nya, encik cakap bagus dan siap bagi cadangan lagi. Beliau kata, jangan buat projek ni semata-mata untuk bisnes idea ni je. Lagi satu, projek aku ni boleh dijadikan untuk final project masa sem second last nanti. Dan lagi cadangan beliau, beliau cadangkan kalau boleh teruskanlah ke masa hadapan sebab mana tau 1 hari nanti idea ni dapat digunakan dalam industri multimedia ke dan menjadi graduan pertama yang membuat movie animasi Malaysia dalam bentuk CGI. WOW! Absolutely that's MY DREAM! Encik macam tau2 je ek. Hehe xD

Anyway, memang sebahagian idea ni aku amik dari impian aku sendiri. Tapi impian ni sebelum encik bagi cadangan sebegitu, aku hanyalah menganggap impian semata-mata sebab tau mesti tak tercapainya. Yelah, aku mana pakar sangat pun guna software2 yang hebat2 ni. Sedangkan adobe photoshop & flash pun masih terkial-kial. Tapi setelah dengar encik kata camtu, impian aku tadi tu nak diambil seriuslah. Insya Allah, akan ku cuba kecapinya. Em!

By the way, sankkyu bebanyak lagi sekali ah atas pertolongan dari sorang member aku ni. Dah 2 kali dia tolong sumbangkan lukisan dia dalam presentation aku. Dan 2-2 tu lak mendapat kepujian & kepuasan dari lecturer. Hikmah ko tolong aku wey. Haha. Adeh, dah hutang budi ah pulak dengan ko. Aku belanja ko makanlah eh. Even ko tolak pun aku tetap belanja gak. Tak kira. Kalau tak nanti hutang2 aku tak dibalas sebelum mati. Takmo ah.

12 comments:

k o r o m y s t said...

Epi nampak ... xD

Tensai7 said...

mestilah dah lecturer puji n puas dgn bisnes idea ni.
siap offer gunakan project ni utk masa dpn lagi tu~!! X3

SanzoSama said...

Salam ipah! WAAAAAAAAAHHHHH HAHAHAHA HOOOOOOO...!!!! AKU NAK TGK PROJEK KO TUUUUH!!!!! X KIRE GAK X KIRE GAAAAKKKK!!! TAHNIAAAAHHHH,OMEDETTOOOOOO!!!! ko ade simpan as copy kan? *mustinye la* aku nak tgk weyh!!!! cayak la sejarah islam,hahahah...!!! aku nak tgk sume prijek ko yg MANTOP tuh!!! waaahhhhh aku lak syonok lebih!!! tahniah tahniah tahniah!!!!!!! XD XD XD XD XD

Tensai7 said...

ko mmg. part tumpang seronok mmg no.1. haha. apa2pun *ikut style david teoh ckp* thanx ah tumpang gembira skali ^^

belum wat lagi copy dlm xternal. nnt aku copy ye. takpun ko bglah emel ko. nnt aku post kat ctu je

Wahidah Shukri said...

dah nm pun tgh bljr,
of course la amek masa tuk improve diri ko c:

eh? member tu aku ke? (saje buat2 tanye xD)
xyah belanja makan la
belanja topup td je
hahaa

Tensai7 said...

harap2le dpt teruskn improve.

dh tau lg nak tanya. apa daa. really? aku no hal je. nnt jgn nyesal lak. lalala~

Wahidah Shukri said...

nak menyesal ape pulak
aku tolong ko bukan sbb harapkn balasan la
c:

SanzoSama said...

Hahahaha...!!! papahal pon,bgs la ko ada improvement,hehehe...x pe la weyh,aku nak tgk live la,XD hahaha...!! sng citer,tggu aku smpai sane la br ko tunjuk,ahak3...!!!

Tensai7 said...

mmgle. tp aku yg de hutang dgn ko. so mau bls ah hutang aku ni. anggap jelah topup n share krdt tu aku blanje [apakah ayt ni?]. takat ni 2 je yg ku mampu blanje dlu selagi lum smpai hujung bln 5. heh

SanzoSama said...

HOH~ ko ade hutang ngan aku ke? xtau lak aku,hahahaha...alaa,x byr pon xpe,tp kalo ko nak balas gak hutang ko tuh balas la,aku x halang pon,keh3...XD bad news!!! laptop aku rosak weyh,hbis sume brg2 aku lam laptop aku tuh hilang!!! sume GAMBAR,sume LAGU N VID,n sumenye HABIS! motherboard laptop aku tuh rosak weyh...TT_TT.....dah la ade gambar sakito aku tuh...TTxTT...sume dokumen aku pon hilang...hwaaaaaahhhh...!!!! xpe lah,cobaan...weyh,ko register new sem bile?

Tensai7 said...

prasan lak minah ni, aku ckp kat member aku 2lah. haha xD

2lah ko smbat byk sgt. x copy sume dlm backup file ke?
5/5 kot aku regis

SanzoSama said...

aku pon nnt reg 5/5 gak,heheheh...XD
To : kwn ifah (wahida) => Cun ar lukisan,terpikat daku,hahahahah....!!!XD