Sunday, May 17, 2009

Sikap TIDAK SABAR Membawa PADAH (_ _)

"Assobaru minal iman..." itulah dalil hadith yg paling ringkas dan semua muslimin tahu akan maksudnya. Tetapi mengapa masih ramai muslimin kini masih ada yang bersikap tidak sabar ini? O_O Dan antara muslimin yang mempunyai sikap negatif ini, aku pun salah seorang segelintir daripadanya. Xp Padahal semasa dalam tempoh short sem itu, ada belajar mengenai aqidah & akhlak. Ustazah juga ada mengatakan sikap tidak sabar ini merupakan salah satu ciri2 golongan orang yang lemah iman. Kini aku telah sedar habis bahawa aku rupanya masih lagi berada dalam golongan tersebut.

Adeh~ takleh blah tul guna ayat2 formal.. XD maklumlah, pendahuluan kenalah ayat berformal barulah ada interesting untuk baca kandungan2 yang lain.. [yelah tu~ ( -,-)]
tapi apa yang aku nak cerita bukannya pasal nak berceramah.. ni pasal aku dah terima padah atas sikap tak sabar + cuai.. weeeee~~ ((( -,-)

Pagi tadi (Sabtu, 16/5/09) pergilah Bangi sebab dah janji dengan Izni, Hazi, Jannah, Huda, dan Didi nak breakfast sesama kat port biasa kitaorang melepak bersama + tempat pengumpulan kumpulan gelap.. xdelah,gurau je.. ni, tempat kitaorang berkumpul bersama untuk melepak bersama.. [ayat macam keling je rasa.. Xp] dekat mana lagi dekat pasar yang berdekatan dengan SMKBBB.. itulah 1-1nye tempat paling mudah untuk kitaorang berkumpul bersama.. dan juga 1-1nye tempat yang aku sering bertandang lepak bersama member2 sejak daripada form 1 lagi tu wei~~~ sampailah sekarang.. takleh blah tul.. XD

Eh, dah terpesong sat.. hehe~ XD Takpe, anggap tu sebagai sampingan je.. alah, macam masakan gak, ada sampingan2 lain an [ayat macamlah pro sangat masak.. XD]..

So, masa dah sampai tol Bangi tu, aisyeh~ jam ah pulak! panjang gler que!? And then, dalam beberapa saat pastu aku ternampak ada 1 pintu tol yang agak sikit barisannya.. so pe lagi, aku pun nak pergilah dekat situ an.. sekali time2 tu gak ah ada banyak kereta daripada jalan asal melulu laju.. aku pun trylah masuk perlahan siap bagi signal sekali and bajet side belah kiri dah ada space sikit.. sekali, TUP!! ALAMAAAAAAAAAAK~!! MAMPOS!! Dengan instant nya perasaan cuak timbul.. side mirror belah kiri berada dalam keadaan nazak dengan tergantung di situ~~~ lori depan tu beso sangat~! masa dengar bunyi kena langgar tu aku apa lagi cepat2le masuk lorong pintu tol yang nak dituju tu.. nak elak daripada diketahui oleh pemandu lori ah katakan.. tapi rasanye pemandu tu pun buat bodo je.. memang patut buat bodo je pun sebab lori tu dah ah beso and then ada shield (yang bentuk macam kotak beso untuk isi banyak2 barang tu), so memang ah takde pape.. Kereta Kembara yang kecil tu tak pasal2 cedera parah.. cedera parah woo~~ sampai kena hantar hospital yang sebenarnya yakni Perodua nya servis + workshop.. 1st in the life tu terlanggar kenderaan lain~ bese terlanggar mende2 kecil cam divider je.. tapi sekali je eh terlanggar divider tu.. bukan banyak kali..

Masa dah sampai dekat2 dengan pasar tu, aku cepat2 pergi Kiat Seong beli gam gajah.. then, dapat panggilan drpd Izni, dia tanya aku kat mana.. so, aku pergi dptkan bantuan drpd derang (Izni & Hazi je pasal yang lain tak sampai lagi).. guna gam gajah x berkesan pastu guna double sided tape pun masih x boleh gak.. so, kitaorang biarkan kejap si Kembara tu dalam keadaan cedera sebab dah lapar nye pasal an.. Heheh.. XD Sian Kembara tu~

Agak berjam-jam gak ah kitaorang lepak dekat pasar tu sampai pemilik kedai tu nak tutup kedai dah baru kitaorang blah.. hehe~ XD Almaklumlah, dah lama x jumpa punya pasal an.. nak2 lagi dengan ada Izni, Hazi, Jannah & Huda, mana x lama borak [sebenarnya kitaorang ber4 banyak membuli Jannah.. XD].. and then pastu, masa hantar Jannah & Huda balik, Izni beri idea yang sungguh bernas yakni pakai tali untuk ikat side mirror tu supaya tak tergantung je.. nasib baiklah rumah Jannah Huda ada tali.. siap, ayah derang ada kuar tengok sekali tu tapi masih x dapat nak membantu sepenuhnya.. memang dah sah Kembara tu mengalami kecederaan yang parah gler tahap gaban.. tapi an, yang takleh blah nye sempat lagi, kitaorang ber3 kuar ronggeng ke Warta dengan keadaan Kembara yg dah nazak tu.. dahle aku yang plan ronggeng ke Warta.. bukan pe, bosan ah balik rumah awal sangat..
aku pun x sangka masih berani lagi bawa kereta dalam keadaan tanpa side mirror kiri.. sebabnya ada 2 orang yg jadi side mirror aku, lagi 1 dengan bantuan cermin belakang gak..

Then, pas dah hantar derang balik tu, aku pun balik ah rumah Bangi jap sebab nak beritau dekat abang aku.. Pastu kitaorang pergi De Palma PKNS, lunch dekat situ dengan parents.. sebelum tu, parents aku memang dah ada dekat PKNS dah, mereka baru lepas balik drpd kursus Umrah.. kitaorang pergi PKNS tu dengan naiki Kembara lagi.. whoa~ memang kuat Kembara ni, tengah nazak2 pun masih leh jalan.. so, aku pun ceritalah camne side mirror kiri boleh jadi camtu.. Alhamdulillah, x kena marah tapi kena bebel sikit ah drpd parents.. tapi ayat yang pasti akan dengar "itulah x sabar.. kan dah kena.. lain kali tunggu jelah dekat barisan tu.." hehe..

Korang jangan pandang ringan dekat side mirror ni kalo ianya patah.. yang tu paling payah tau x kalo nak repairnya, sebab dia kena buka semua (drpd bahagian side mirror hinggalah ke pintu kereta) untuk pasang baru tau.. dan agak mahal gak bayaran repairnya yakni sebanyak dalam RM2++, pendek kata about in RM300 ah.. tu belum lagi campur dengan servis keretanya.. lagipun si Kembara tu memang agak dah lama gaklah x pergi servis.. mungkin itu sebabnya gak kot ia mengalami kecederaan teruk.. XD
tapi aku rasa serba salah sangat2~ yelah, yang buat patahnya aku tapi ayah aku yang bayarnya.. SORRY SANGAT2 OTOU-SAMA!! m(_ _)m
hmm, kalo ikutkan banyak gak mende yang aku rosakkan @ renovatekan tapi ayah aku yang bayarnya.. contoh cam kes Kembara ni, lagi, yang laptop buat reformat tukar window.. waaaaah~!! rupanya banyakle aku berhutang ek [aku je yang anggapnya sebagai hutang] !? kalah orang yg pinjam drpd Ahlong..
nampak gayanye aku kena mula rajin belajar ah ni [aiyak, takleh bermalas-malasan lagi dah T^T] agar dapat maintainkan result n naikkan result hingga dpt naik ke phD kemudian cari kerja yg gaji lumayan tahap gaban untuk aku bayar balik semua duit2 tu~ yosh!! i'm not promise it but i would try to solve that paid..

Wait otou-sama! I would try pay them all when being a wealthier soon~! Yosh!! (>O<)o




Kuro Kembara mengalami kecederaan :





Perbezaan side mirror yg sihat dengan cedera :




p/s : sempat lagi aku amik gambar even time ni tengah memandu.. XD



inilah rakan seperjuanganku yg paling byk berkhidmat padaku (^.^)

5 comments:

Wahidah Shukri said...

bape kali dah aku cakap jgn gopoh..
hm
xpe la pah,
bkn rezeki ko la tuh
:3

k o r o m y s t said...

Nape tak amek gambar? T^T

Tensai7 said...

-> wayd :
2lah pasal..
1-1 nye sikap yg paling sukar nak ubah yakni gopoh.. XD
Alhamdulillah ah mujur side mirror je yang cedera..

-> koro :
kalo dah perasaan cuak takkan ingat mende lain dah~
memang rugi gler x amik gambar~ TT^TT
eh cop! kembara tu dia rehat jap kat bangi..
yaaaayyy~!! bleh amik gambar dia~!! ^O^

k o r o m y s t said...

Wah rekod baru xD

Angah penah kemek kan wira masa ngundur.

Abang penah calarkan keta ... mana tah tak hingat xD

Pah lak... patah terus side mirror wakakakaka~

Tensai7 said...

a'ah ek.. x perasan lak..
haha! XD
masing2 ada rekod mencederakan kereta~
skarang ni just tunggu giliran along lak untuk join the venture dgn kitaorang~! (^O^)