Thursday, March 24, 2011

Sejarah konsol.......

- do not own this picture / drawing-

Am I a gamer? Yeah of course! Absolutely I'm a gamer. Masakan tidak aku mempunyai 3 konsol permainan video [maklumle ni je yang mampu aku beli untuk dimiliki (=A=)] kalau aku bukannya kaki game. Konsol permainan video yang pertama aku main adalah Micro Genius. Sesiapa yang sudah mula hidup daripada zaman 90-an sudah tentu pernah dengar konsol ni dan pernah jumpanya. Masa zaman tu (90-an) kira Micro Genius ni paling HANGAT a. Tapi konsol ni bukan aku punya, abang aku yang punya. Bagi mereka yang tidak tahu macam mana Micro Genius tu, ia sejenis konsol permainan video yang menggunakan tape ala-ala macam kaset tu. Ingat lagi, game yang selalu dimainkannya ketika itu adalah Contra, Super Mario, Rockman, dan Megaman. Tapi paling kerap main adalah game Contra.

Seterusnya konsol permainan video yang ke-2 pula, adalah Game Boy Color (GBC). Yang ni lak kakak aku yang punya. Game yang aku selalu main dekat GBC ni Pokemon, Donkey Kong, dan Super Mario. Paling kerap main game Pokemon a. Sekarang GBC dah tak boleh main sebab dah rosak (TAT)

Yang ke-3 lak, ha! Masa nilah bermulanya kehidupan bersama dengan Play Station (PS). PS1, sememangnya konsol permainan video yang paling paling paling HANGAT lah ketika awal kemunculan PS ni. Bagi seorang gamer kira macam kurang lengkap kehidupannya tanpa miliki PS1 tu. Begitu jugalah dengan kami berdua. Ha, yang ni 1st aku dapat merasa miliki konsol sendiri dengan duit sendiri. Tapi tak dapat miliki sepenuhnya sebab berkongsi duit dengan kakak. Kitorang masing-masing menggunakan duit raya dan ada sebahagiannya duit RM1 yang begitu banyak sampai menjadi RM100 kalau tak silap yang telah lama dikumpulkan oleh kakak.

Kemudian, yang ke-4, akhirnya... aku miliki SEPENUHNYA jua~~~ PS2 is only my own belonging!! No share with anybody anymore! Tapi tu pun aku dapatnya setelah aku tamat zaman persekolahan. Tak silap aku masa umur 19 tahun kot baru aku dapat miliki ni. Haih, impian nak milikinya sejak sekolah tapi dapatnya 2 tahun lepas dah tamat sekolah. Takpelah janji dapat. Maklumle aku beli PS2 ni without MAS (Mak Ayah Support). Jadi, tu yang lambat milikinya. Tak macam kanak-kanak atau remaja-remaja zaman sekarang ni, yang mana senang saja nak dapatkan konsol permainan video yang terkini. Even handphone yang canggih-manggih pun boleh dapatkannya dengan sekadar permintaan mereka ini (-,-)

Ok sekarang yang paling TERKINI konsol permainan video aku miliki SEPENUHNYA juga, adalah PSP~ Bulan 9 sehari sebelum raya tahun lepas belinya. PSP ni pun lebih kurang sama juga situasinya dengan PS2. Mengidamkannya sejak tingkatan 2 ke 3 macam tu, kemudian umur 20 tahun baru dapat milikinya. Tengoklah betapa lamanya aku mengidam PSP & PS2. Ni PS3 dah keluar pula, ntah berapa tahun yang akan datang lagi baru aku dapat milikinya. Ntah umur aku yang ke berapa tah barule aku dapat miliki PS3 pula. Haih~ (-,-)

Begitulah kisah sejarah konsol permaianan video dalam kehidupan ku....


Di bawah ini pula antara games yang telah aku berjaya habiskannya :

THE GODFATHER (PS2)


BULLY (PS2)


DRAGON BALL Z SPARKING METEOR - Story Mode (PS2)


FINAL FANTASY VII (PS1)


FINAL FANTASY VII DIRGE OF CERBERUS (PS2)


FINAL FANTASY VII CRISIS CORE(PSP)

FF7 Crisis Core ni aku dah mainnya 3 kali. 2 normal mode 1 hard mode. Kali pertama main game ni di PSP kakak. Kemudian, dah habiskan normal mode, cuba pula main yang hard mode. Tapi tak habis main sebab nak main Crisis Core di PSP sendiri pula. Tapi kena bermula semulalah main yang normal mode punya sebab baru mula main di PSP sendiri an. Hard mode takkan muncul selagi tak habis main yang normal mode punya

2 comments:

k o r o m y s t said...

Haha bukan sebelum nak beli psone tuh ada niat nak beli GBA ke? xD~

Tensai7 said...

yeh? x ingat lak yg tu