Monday, May 31, 2010

Friend :: Tomodachi :: Sadhiqun/Sadhiqah :: Kawan

Kawan, rakan, dan sahabat, ke3-3 ni mempunyai maksud yang sama saja. Tapi sebenarnya ianya mempunyai kelebihan yang tersendiri bagi ke3-3 perkataan ini. Maksudnya, antara 3 perkataan ini, ada yang menunjukkan sungguh akrabnya hubungan persahabatan itu. Sama juga dengan dalam konteks BI. Friends, tapi kenapa ada yang terbahagi kepada 'Close friends' & 'Best friends'? Sudah tentu menunjukkan hubungan 'friendship' yang sungguh akrab bukan.

Apakah bezanya antara 'close friends' dengan 'best friends' pula? Menurut bahasa dan pandangan orang ramai, bezanya sudah tentu pada kekuatan hubungan persahabatan itu. But for me it's not the main point. The main point is the features of these 2 words. 'Close friends' ni dalam BMnya bermaksud 'kawan rapat', yang mana kita sudah kian lamanya menjalinkan hubungan persahabatan antara 1 sama lain. Akan tetapi 'kawan rapat' ini tidak memainkan peranan yang sebegitu special sepertimana yang ada pada ciri2 'kawan baik'. Contoh, 'kawan baik' ini umpama rescuer yang mana akan sentiasa menolong kawan yang memerlukan perkhidmatannya tak kira di mana jua dan tak kira dalam apa jua keadaan serta masa. Sebaliknya 'kawan rapat' walaupun hubungan persahabatannya sungguh rapat seakan-akan hubungan persahabatan 'kawan baik', tetapi dia/mereka tidak akan dapat jadi rescuer dan melakukan peranan2 berat sepertimana 'kawan baik' boleh melakukan peranan2 tersebut. Ini mungkin kerana ada sesetengah perkara dia/mereka (kawan rapat) tidak dapat melakukan sesetengah pengorbanan untuk kawannya. Sebaliknya 'kawan baik' sanggup melakukan pengorbanan dan tidak kisah akan segala risiko semata-mata untuk kawannya. Hal yang demikian, itulah bezanya 'close friends' dan 'best friends' ni dalam pandangan aku.

Ini adalah perkataan2 beserta maksud dalam BI (yang telah diterangkan melalui pandangan sendiri) yang mengikut kuatnya sesuatu hubungan persahabatan itu, mengikut daripada pandangan daku [aaaaaa~ ayat macam keling je rasa >_>] :
* rakan / kawan / tomodachi / asdhiqa' = friends
* members / dudes / teman sejati / kawan rapat / nakama / chiyuu = close friends
* sahabat / teman sejati / kawan baik / buddies / members / nakama / besutofurendo / shinnotomo = best friends


p/s : pandangan dilakukan berdasarkan pengalaman yang diperolehi hasil daripada tengok anime "One Piece" (anime yang 1-1nya mengutamakan tema persahabatan), and based on my feelings that come from my own heart.


Haha, it's quite weird that I've much close friends compared to best friends. I think so. But that's not mean I don't have best friends, I have and there are 6 people [umm, I guess so]. But I don't want to mention who are they. It's a private and confidential. But those who wanna feel 'perasan' that she/he is being as my best friend, these are the criteria of 'die-hardest-friends' [hanya nyatakan yang mana utama je pasal malas nak taip banyak2] :
* know my parents' & siblings' name ; know my family
* don't care who I am and accept me either my attitudes or myself with fulling of the heart
* always give and never feel tired to give the support & confidence to me
* always be side of me whether or not in to be long or short distance when I'm in needed
* willing to sacrifice no matter what happen
* always fiscal me if there are errors, and gives the advices or cheer up me when I'm feeling down
* know what I like(s) and dislike(s)


Anyway, thanks so much for those who are being as my friends, close friends, and best friends.

Our Friendship Are NEVER DIE!!!

7 comments:

k o r o m y s t said...

Owh camtuh rupanya.
Paham... paham...

Jadi selama ni best friend ku Gackt rupanya.

Wakakaka~ xDDD

Tensai7 said...

pehal plak? tetiba je GACKT jd best friend along pdhal jumpa pun x prnh. dahle slalu je ngutuk GACKT >_>

k o r o m y s t said...

Haha... itula.
Bestpren dalam diam.

Kekekeke~ xDDD
Jeles? Jeles?

Nyehhhhh~ =P

Tensai7 said...

uso da yo!!!!! >o<
heh, saje je tu

SanzoSama said...

wooo hooo...frens? mmg ramai... close frens? ramai gak... best frens? boleh laaa...angau frens? ummm,aku slalu curang,XDDD... shabat sejati? sorg... kwn baik? 2-3 org je... who are they? don't wanna mention it... hahaha... one of them ade kot kat sana-sini,XDDD......

Tensai7 said...

haha bongek ah ko. bleh lak buat soalan beserta jwpn sendiri kat sini

SanzoSama said...

hahahaha...aku kan unik sket..wooo hooo...